Inventum AS

Inventum og din kaffekopp

Kaffe på jobben bidrar til trivsel og produktivitet. I Norge er det god kotyme å by sine gjester på en kopp kaffe. Det gir god atmosfære, skaper god og fruktbar stemning, og møtet kan begynne. Vi vet at de fleste av våre kunder har stor kunnskap om kaffe og kaffekvalitet, det har vi i Inventum også.

Ord fra kaffebaren

Navnet skjemmer ingen, men hva får du egentlig i koppen når du bestiller de ulike variantene av kaffe?

  • Americano

    En enkel eller dobbel espresso servert i cappuccino- eller kaffekopp som fylles opp med varmt vann, eventuelt så mye som gjesten ønsker.

  • Lungo

    Tilberedningstiden er den samme som for en espresso, men kaffen males grovere og mengden blir dermed større.

  • Espresso

    Ca. 30 ml kaffe laget på ca. 25 sek. «under trykk» i en spesialmaskin. Espressoen får et nydelig skum på toppen, kalt crema.

  • Doppio

    Dobbel espresso. To enkle espressoer som serveres i en større kopp.

  • Ristretto

    Tilberedningstiden er den samme som for en espresso, men kaffen males finere og mengden blir dermed mindre.

  • Kaffee créme

    Kaffee créme er en syrlig aromatisk kaffedrikk. Den er laget av van- lige, lysbrente bønner, og smaker mildere enn espresso. Kaffee créme tilberedes også kopp for kopp, men i stedet for små espressokopper benytter man en vanlig kaffekopp – eller et glass.

  • Espresso Con Panka

    Espresso toppet med ristet, tyktflytende kremfløte.

  • Esrersso Macchiato

    Espresso «flekket» med en skvett melk eller melkeskum til pynt.

  • Cortado

    Enkel eller dobbel espresso med melk. Melkemengden skal være tilsvarende kaffemengden.

  • Café au lait

    Lait betyr melk på fransk. Café au lait er filterkaffe og varm melk i lik blanding.

  • Caffé latte

    Caffé latte, som er italienernes betegnelse på kaffe med melk, startet som en ren frokostdrikk. Italienerne brukte da som nå mokkakannen til å lage seg kaffe, og varmet melk i en kasserolle på komfyren.

  • Cappuccino

    Enkel eller dobbel espresso, 50/50 melk og melkeskum.

  • Caffé Mocca

    Sjokoladesaus, espresso og steamet melk.

  • Caffé Correto

    Espresso med en liten slump sprit, for eksempel grappa, brandy eller likør.


Kaffens tidsakse

1470

Det første kaffehus åpnes i Mekka.

1615

Kaffen kommer til Europa (Venezia). Kaffen kommer til Norge og Bergen rundt 1675.

1773

De amerikanske kolonistene gjør opprør mot skatten på te. Et engelsk skip bordes og telasten kastes på havet. Kaffesalget øker. Boston Tea Party blir forløpet til den amerikanske revolusjon.

1848

Stortinget forbyr fri frem- stilling og salg av brennevin. Kaffeforbruket skyter fart.

1850

Kaffeforbruket per person passerer 3,5 kilo, mer enn det England bruker i dag. Teolog og samfunnsforsker Eilert Sundt (1817-1875) skriver han er sjokkert over det høye kaffeforbruket i Norge.

1869-71

Kaffetoll utgjør en femtedel av statens tollinntekter eller nesten 15 prosent av statens inntekter.

1894

Verdens første espresso- maskin vises på verdens- utstillingen i Paris.

1909

Den tyske husmoren Melitta Bentz får patent på et filtreringssett med filter- papir. Fru Melitta Bents hadde ikke bare nese for kaffe, men også forretninger, og i 1912 produserte Melitta egne papir- filtre. I dag selger Melitta egne kaffe- blandinger, filterpapir og kaffemaskiner. Bergen har alltid vært kaffefiltreringens by. Her var det vanlig å trakte kaffe i lerretsposer fra tidlig på 1900-tallet.

1940

Kaffeimport opphørte og det ble innført rasjonering på det lille som fantes av kaffe. Erstatninger av brente erter, korn og sikori ble benyttet.

1948

Giovanni Achille Gaggia introduserer den første espressomaskinen som kunne lage skumlag (crema) på espressoen.

1952

Som noen av de siste varene kom kaffe og sukker i fritt salg etter andre verdenskrig.

1959

Norges første kaffebar åpnes i Norge: Det skjer på Steen og Strøm, der damer med blått permanenthår betjener en stor espressonmaskin.

1960

Elektriske husholdningstraktere kommer for fullt.

1969

Apollo II lander på månen og Neill Armstrong melder tilbake til jorden at han nyter en kopp kaffe.

1975

Frost i Brasil. Seksti prosent av kaffetrærne ødelegges.

1976

Testing av kaffetraktere innføres, den første trakteren godkjennes av Norsk Kaffeinformasjon.

1994

Kaffebarkulturen kommer for alvor i Norge. Det starter i Østbanehallen i Oslo.

2000

Vandrende kaffedrikkere blir vanlig i bybildet.

2005

Nordmenn drikker ca. 160 liter kaffe per person per år, og kaffe er den største bidrags- yteren til antioksidanter i vårt kosthold.


Maskiner og tilbehør

Bonamat

Freshground 310

Nykvernede kaffebønner er grunnlaget for den beste kaffe. Med vår avanserte teknikk blir smaken og kvaliteten i frisk- bryggautomaten optimal.

Mer om produktet »

Bonamat

Underskap med pro1/2

Underskap i lakkert stål med innebygd vannkjøler for kaldt friskt vann (Pro1) og kullsyret vann (Pro2). Leveres med topplate og Albatross tappe- tårn, tilkoblingsslange, spill- brett, grutgjennomføring
og avfallsbøtte.

Mer om produktet »

Bonamat

Quinto

Mange valgmuligheter og rask levering. Quinto er utstyrt med tre beholdere og kan servere et stort utvalg kaffevarianter; kaffe, cafè crème, espresso, cappuccino, sjokolade, cafè au lait, moccachino, dobbel espresso og varmt vann.

Mer om produktet »

Bonamat

Esprecious

Lag en perfekt espresso eller velg en av de andre kaffe- spesialitetene. Med Esprecious er det mulig å tilberede varme drikker av meget høy kvalitet på en profesjonell måte, laget av nykvernede bønner.

Mer om produktet »

Bonamat

TH

TH termostrakter trakter kaffen direkte i pumpetermos eller ter- moskanne. Trakteren er utrustet med varselsignal om at kaffen er klar, samt kalkfjernings- varsler. Den leveres med filter- holder i rustfritt stål, men uten pumpetermos/termoskanne.

Mer om produktet »

Bonamat

Mondo

Filtermaskiner uten vanntilkob- ling. Utrustet med varselsignal om at kaffen er klar og kalk- fjerningsvarsel. LED-display, filterholder i rustfritt stål og integrerte varmeplater gjør at maskinen er enkel i bruk.

Mer om produktet »

Bonamat

Furento Pumpetermos

Pumpetermos med pumpehendel. Kapasitet: 2,2 liter. Finnes i flere varianter; rustfritt stål utførelse med rustfritt stål eller glass innerbeholder, og plast utførelse i fargene svart, rød og blå med glass innerbeholder.

Mer om produktet »

Arvid Nordquist

One Cup

Kvalitetsmaskin for profesjonelt bruk utenom hjemmet. Mindre firmaer som ikke har behov for stor kaffeløsning.

Mer om produktet »

Våre samarbeidspartnere

ARVID NORDQUIST

Arvid Nordquists interesse for smak begynte i 1884, da han åpnet dørene til sin egen delikatessebutikk i Nybrogatan i Stockholm. I dag har dette vokst til å bli et nordisk handelshus med virksomhet i Sverige, Norge, Finland og Danmark.

Gjennom årene har Arvid Nordquist brakt verdens smaksopplevelser til Sverige og videre til nabolandene. Hans sterke
varemerke har blitt en egen Arvid Nordquist-kaffe, som blir brent i eget brenneri i Stockholm. Virksomheten består av ca. 170 medarbeidere fordelt på kontorer i Stockholm, Helsingfors, Oslo og København.

For Arvid Nordquist har det alltid vært avgjørende hvordan kundene opplever smaken, med en visjon om at mat og drikke som er produsert med omsorg og ansvar smaker bedre! Virksomheten tar derfor ansvar for hele verdikjeden, fra dyrking til forbruker. Slik bidrar de til økt kunnskap om hvordan bærekraft og smak går hånd i hånd.

ARVID NORDQUIST

LÖFBERGS

Löfbergs Lila AB er en del av familiebedriften AB Anders Löfberg. Her inngår også produksjonsselskapet Kaffehuset i Karlstad AB samt forhandlerselskapet Löfbergs Lila AS, Löfbergs Lila International AB og Peter Larsens Kaffe AS.

Virksomheten ble grunnlagt i 1906 og er i dag et av de største kaffebrenneriene i Norden. Bedriften eies fortsatt av familien Löfberg, nå i tredje og fjerde generasjon. De siste årene har bedriftens posisjon blitt styrket gjennom et stort engasjement for kvalitet, sosialt ansvar og et aktivt arbeid for miljø og bærekraftig utvikling. Löfbergs er en av verdens største importører av økologisk og Fairtrade-merket råkaffe. Kaffegruppen omsetter årlig for ca. 1,5 milliarder og har 280 ansatte.

LÖFBERGS

Te Twinings earl grey

Twinings te er markedsleder i Norge og er kjent for sine gode og fyldige smaker.

Te Twinings earl grey

te london urter 8 fruktsmaker

Koffeinfri urtete med smak av assorterte frukter.

te london urter 8 fruktsmaker

Nestlé

Nestlé Professional er et dedikert team av mennesker som arbeider med én felles interesse - kaffe. Målet er å være den beste samarbeidspartner når det kommer til optimalisering av kaffeløsninger for bedrifter. For NESTLÉ som leverandør betyr det mye å kunne sikre sluttbruker en perfekt kopp kaffe. Derfor kan du være trygg på at NESTLÉ er en pålitelig og sterk merkevare som garanterer kvalitet i alle ledd og en nydelig kaffesmak!

I NESTLÉs smakslaboratorium arbeides det med ulike parametere for å få frem ZOÉGAS og NESCAFÉs karakterer i kundens maskin. Her blir alle maskinens egenskaper tatt høyde for, som malingsgrad, dosering, ekstraksjonstid, oksygen tilsetning og vanntemperatur.

Som leverandør og samarbeidspartner er NESTLÉs visjon at et samarbeid mellom to parter må være lønnsomt for begge. Derfor er god relasjonsbygging prioritert, samtidig som sortimentet alltid er bredt. Her skal god service oppleves i alle ledd.

Les mer

Barry Callebaut

Barry Callebaut har produsert sjokolade og kakao i mer enn 150 år og er i dag verdens ledende produsent av de fi neste sjokolade- og kakaoprodukter.

Selskapet representerer:
– Mer enn 8500 ansatte i 30 land
– Over 50 produksjonsanlegg
– Årlig salg på ca. EUR 4.0 milliarder

Selskapet innehar omfattende kompetanse om kunsten å lage sjokolade- og kakaoprodukter, fra høsting og foredling av kakao bønner, til produksjon av den fi neste sjokolade, for eksempel i form av sjokoladefyll og dekorasjoner.

Med dette er Barry Callebaut et selskap som mestrer alle steg i prosessen fra bønnene som kilde til ferdige produkter. De har et bredt spekter av tjenestetilbud, som produktutvikling,
foredling, opplæring og markedsføring. Selskapet har dessuten forpliktet seg til bærekraftig kakaoproduksjon gjennom sitt Cocoa Horizons-initiativ, og bidrar til å ivareta fremtidens kakao forsyninger og forbedring av bøndenes levebrød.

Barry Callebaut

ETISK HANDEL OG MILJØMERKING

Etisk handel er det arbeidet bedrifter gjør for å bidra til at varer de kjøper inn er laget i tråd med internasjonalt anerkjente standarder for arbeidsforhold og miljøhensyn.   » Les mer

ETISK HANDEL OG MILJØMERKING

Hva er etisk handel?

Etisk handel er det arbeidet bedrifter gjør for å bidra til at varer de kjøper inn er laget i tråd med internasjonalt anerkjente standarder for arbeidsforhold og miljøhensyn.

Ofte er varer som selges i norske butikker produsert i land der arbeidskraften er billig. Fellestrekket er dessverre ofte at arbeidslovgivningen kan være god på papiret, men myndighetenes kontroll over hvordan arbeidsgiverne behandler sine ansatte er svak.

Resultatet er at varer norske bedrifter kjøper og selger ofte er produsert under forhold som både er ulovlige og uakseptable: tvangsarbeid, barnearbeid, helseødeleggende arbeids plasser, grov diskriminering og lønn under fattigdomsgrensen. Fordi det ikke fi nnes en lov som forbyr eller hindrer norske virksomheter i å importere varer som er laget under ulovlige forhold, slik som barnearbeid og ekstrem bruk av overtid, er arbeidet med etisk handel noe virksomheten selv må ta tak i. IEH hjelper din virksomhet med veiledning og verktøy!

Fairtrade

Fair Trade innebærer at produktet er handlet spesielt med tanke på solidaritet med produsenten i opprinnelseslandet.
Fairtrade-kaffe er kaffe som er dyrket på Fairtrade-sertifi serte farmer. Dette innebærer at Fairtrade har oversikt over forholdene på kaffe-farmene. Fairtrade stiller først og fremst krav til de sosiale forholdene på disse farmene, og kontrollerer også levestandard og arbeidsforhold. Ved å være Fairtrade-sertifi sert får kaffefarmene en garantert minstepris for kaffen de selger; minsteprisen slår inn dersom den børsnoterte kaffeprisen blir lavere enn et minimumsnivå. Fairtrade-sertifi serte farmer får også betalt en fastsatt tilleggspris, kalt premium, som kan/skal gå til sosiale forhold, som for eksempel
skoler og helsestasjoner.

UTZ Certified

Utz-sertifi sert kaffe er betegnelsen på kaffe som er dyrket på farmer som er sertifi sert av Utz Certifi ed. Dette innbærer at Utz Certifi ed har oversikt over forholdene på kaffefarmen. Utz Certifi ed hjelper kaffefarmen med å arbeide målrettet med å forbedre sosiale forhold, med å få mer miljøvennlige produksjonsprosesser og med å oppnå lønnsom drift. Kaffefarmen får en premium tilleggspris for den sertifi serte kaffen. Er kaffen Utz-sertifi sert skal den kunne spores helt fra kaffeposen og tilbake til farmen som kaffen er dyrket på. Ved å gi kaffedrikkere tilgang til informasjon om råvarenes opprinnelse ønsker Utz-systemet å fremme åpenhet i kaffehandelen.

Kjøper du Utz-sertifi sert kaffe er du med på å gjøre alle ledd i kaffehandelen rettferdig, lønnsom og bærekraftig. Du kan også se hvor akkurat DIN kaffe kommer fra.

Målet i Utz Certifi ed-systemet er å sørge for at hvert ledd i kaffehandelen tjener på sertifi seringsprosessen. Utz Certifi ed hjelper kaffefarmene å dyrke kvalitetskaffe, og har et støtteapparat som hjelper kaffefarmene med alle prosesser fra bønne til kopp. Hovedfokuset er innenfor den tre-delte bunnlinje: økonomi, miljø og sosiale forhold. Eller som UTZ Certifi ed selv sier det: People – planet – profit.

Rainforest alliance

Rainforest Alliance arbeider for å bevare biologisk mangfold og gi levebrød ved å endre arealbrukspraksis, forretningspraksis og forbrukeratferd. Rainforest Alliance’ visjon er en verden der mennesker og miljø blomstrer sammen.
Rainforest Alliance arbeid er basert på erkjennelsen av at et langsiktig vern av miljøet er uløselig knyttet til de som er avhengig av land for sitt levebrød, kan leve et godt liv og ta vare på den. Deres metode innebærer opplæring og sertifi sering for å fremme sunne økosystemer og støtte lokalsamfunn i noen av verdens mest sårbare økosystemer.

De samarbeider med visjonære bønder, skogsarbeidere og turisme for å bevare naturressurser og sikre langsiktig levebrød for lokalsamfunnene. For at et landbruks- eller skogselskap skal bli Rainforest Alliance-sertifi sert, eller en reiselivsbedrift godkjent, må strenge standarder som er utviklet for å beskytte økosystemene, ivareta velferden til lokalsamfunn og øke produktiviteten følges.

Rainforest Alliance Seal er en internasjonalt velkjent symbol for den miljømessige, sosiale og økonomiske bærekraft som hjelper både bedrifter og forbrukere å bidra til å skape en lysere fremtid for oss alle.

Debio

Debio kontrollerer og godkjenner økologiske produksjoner i Norge. De er garantisten for at varer merket med deres godkjenningsmerker er produsert på en økologisk måte. Alle økologiske matvarer som produseres i Norge har en godkjenning fra Debio. Denne godkjenningen er en forutsetning for å kunne si at et produkt er økologisk, og for å kunne bruke Ø-merket i markedsføringen.

Økologiforskriften

Begrepet økologisk er beskyttet, og alle som produserer økologiske matvarer må forholde seg til det offentlige
regelverket som fi nnes på området (økologiforskriften). I dag er mesteparten av Debios virksomhet konsentrert rundt det å føre tilsyn med økologisk produksjon etter økologiforskriften. Tilsynet er basert på en avtale med Mattilsynet, og kontrollen omfatter både gårdsbruk, foredlingsbedrifter, pakkerier, omsetningsledd og importører.

Kontrollordningen

Debios kontrollordning følger varene fra jord til bord. Produsentene søker om å bli en del av kontrollordningen, og Debio inspiserer og sjekker at driften tilfredsstiller kravene til økologisk produksjon. Alle som får en godkjenning blir fulgt opp
med årlige inspeksjoner og uanmeldte besøk. De har jevnlig kontakt med produ sentene for å veilede om reglene og for å kontrollere at produksjonen foregår som den skal. På denne måten sikrer Debio den økologiske kvaliteten, og Ø-merket er forbrukerens garanti for dette.

Egne regelverk

Debio utfører kontroll og sertifi sering på grunnlag av egne, privatrettslige regelverk. Slike regelverk gjelder for områder som ikke er regulert av økologiforskriften, som for eksempel akva kultur og pyntegrønt.


Inventum AS

Kontakt oss om kaffe

Takk for din henvendelse. Vi vil kontakte deg i løpet av kort tid.