Alt til kontoret


Tema: Ergonomi


10 tips for en friskere hverdag

Ti tips for en friskere hverdag

En gjennomsnittlig nordmann sitter hele ni timer i løpet av en dag, og selv om førsteklassingene stort sett er flinke til å komme seg ut i skogen og opp i trærne, viser undersøkelser at syv av ti voksne nordmenn beveger seg for lite.

Her får du tipsene som kan gi deg en friskere hverdag:

  1. Beveg deg minst en gang i timen; stå opp og strekk deg litt, gå bort til kaffemaskinen på jobb, eller oppsøk kollegaen din i stedet for å bruke internposten.
     
  2. Strekk ut hofteleddsbøyerne. Mye stillesitting gjør musklene kortere, å strekke ut noen minutter på hver side hver dag, forebygger plager i korsryggen.
     
  3. Krum og svai ryggen. Tøyer du ryggmuskulaturen, sørger du for økt bevegelighet, og mindre statisk belastning.
     
  4. Stå og gjør jobben din, forbrenningen øker med 50 prosent når du står og arbeider. Har du ikke regulerbar pult, be om å få det.
     
  5. Sitt gjerne på en ergonomisk stol. Det gjør at du retter deg opp og aktiverer kjernemuskulaturen.
     
  6. Velg trappen i stedet for heisen.
     
  7. Foreslå en kontortrim; fem minutter en gang i uken med noen knebøy og andre øvelser som øker blodsirkulasjonen.
     
  8. Varier sittestilling. Ekspertene anbefaler ikke lenger én korrekt sittestilling. Nå sier man at den beste sittestillingen, er den neste.
     
  9. Parker lenger unna. Dersom du ikke ønsker å sykle eller gå til jobben, kan en god løsning være å parkere litt lenger unna, så du får noen ekstra minutter bevegelse hver dag.
     
  10. Begynn å gå kveldsturer. En drøy halvtime med samtale og hurtig gange gjør underverker for helsen, og for forholdet!