Alt til kontoret


Tema: Ergonomi


Stå deg frisk

Stå deg frisk 

Folkehelseinstituttet opplyser i en ny folkehelserapport at den gjennomsnittlige voksne nordmann sitter hele ni timer i løpet av en dag. Selv om 90 prosent av landets seksåringer oppfyller anbefalingene om fysisk aktivitet, er det bare 30 prosent av oss voksne som gjør det. Det gir grunn til bekymring.

Vi sitter oss syke

Alt fra stive muskler, ryggsmerter, fordøyelsesplager og konsentrasjonsvansker, til mer alvorlige sykdommer som kreft, og hjerte- og karsykdommer kan relateres til stillesitting og manglende fysisk aktivitet. Studier viser dessuten at trening bare i liten grad veier opp for stillesittingen.

Trening liten effekt

Hjertespesialister har funnet ut at to timers stillesitting utligner effekten av 20 minutters trening. Dermed vil seks timers stillesitting oppheve hele effekten av en times treningsøkt på treningssenteret. Det er med andre ord hverdagsmosjonen som holder oss friske.

De små, regelmessige tingene utgjør en forskjell

Så fort du reiser deg opp økes forbrenningen med 50 prosent, så dersom du kan stå og gjøre deler av arbeidet, har du tatt et kvantesprang i riktig retning. Har du ikke regulerbar pult, be om å få det, anbefaler ekspertene. Litt bevegelse er dessuten veldig mye bedre enn ingen bevegelse. En tur bort til kaffemaskinen, eller opp trappen for å snakke med en kollega noen ganger i løpet av en dag, er mye verd. Legger du i tillegg inn en halvtimes kveldstur sammen med din kjære, har du tatt tre vesentlige steg mot økt forbrenning, bedre blodsirkulasjon, og bedre helse. Det er de små, men regelmessige tingene som utgjør den store forskjellen.

 

Kilde: VG